De aankoop van kunst en antiek: waar op te letten? (update)

Dit weekend (23 april 2011) leuk stukje gelezen over kunst en antiek in de kleurenbijlage van de Volkskrant, met als onderwerp: waar moet je bij de aankoop van antiek en design op letten?

Hieronder wat tips en gedachten van een taxateur van kunst en antiek.

wees ook alert op wat er onder de glanzende motorkap zit

Vaak kopen mensen de mooie dingen die ze kopen, op gevoel. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Maar waar bij de aanschaf van een bed, bank, auto of wasmachine ook gekeken wordt naar kwaliteit en ‘binnenwerk’ van de aankoop, vergeet men, omdat op ‘emotie’ gekocht wordt, bij kunst, antiek en kostbaarheden aandacht te schenken aan de praktische aspecten van de aanschaf.

Op zich geen probleem wanneer het om een niet al te kostbaar stuk gaat, of de investeringswaarde voor de klant geen rol speelt. Maar des te kostbaarder de aanschaf, des te belangrijker is het er voor te zorgen dat u goed weet waarvoor u betaalt.

Vragen die u zich mag stellen:

a) Wat koop ik precies? Wie heeft het werk gemaakt? Een beroemd kunstenaar, of een navolger? Is het een uniek stuk,  een werk in oplage, een navolging of een kopie?

Andy Warhol - Campbell soup can 1964

b)  Wat is de kwaliteit van het te kopen object? Waar bevindt het zich op een schaal van 1 tot en met 10? Is het (binnen het type/het werk van de maker) een topstuk, of een middelmatig werk? Of zijn er andere factoren of die het bijzonder maken?

c) Hoe is de staat? Is het voorwerp defect, gerestaureerd of samengesteld uit meerdere exemplaren? In welke mate is er sprake van restauraties en vervangingen? Ingrijpende restauraties kunnen de waarde behoorlijk omlaag brengen.

diamant met forse interne barst

d) Wat zou een redelijke prijs zijn voor het werk? Is de prijs die door  de handelaar gevraagd wordt, marktconform?  Wat een redelijke prijs is voor een object wordt in hoge mate bepaald door de drie eerdere vragen, en ‘de markt’ voor het voorwerp. Werken die een locaal bereik hebben – bijvoorbeeld alleen voor de Nederlandse markt geschikt zijn – , hebben een aanmerkelijk kleiner bereik dan voorwerpen die op wereldwijde interesse kunnen rekenen. Overigens is het – net als bij aandelen- mogelijk om grafieken met verkoopresultaten te raadplegen,  trends te signaleren, en hier als consument op in te springen.

Voor wat betreft de aankoop zelf: het kan een goed idee zijn -met name bij kostbaardere zaken- om de verkoper te vragen het voorwerp uitgebreid te beschrijven op de nota, inclusief -voor zover bekend- de maker (is het door de maker zelf gemaakt? of in de stijl van? is het een uniek stuk, of een ongelimiteerde oplage?). Datering en stijl (met name bij antiek – is het uit de periode zelf, of in de stijl van die periode?). Restauraties en gebreken (in hoeverre is het voorwerp in authentieke staat?). Door een en ander op schrift te stellen kunnen misverstanden worden voorkomen en wordt het makkelijker verhaal te halen bij de verkoper mocht achteraf toch blijken dat het voorwerp niet is wat het leek te zijn.

Samenvattend: weet wat u wilt: investeren en/of genieten, weet wat u koopt, in welke staat het object zich bevindt, en wat een redelijke prijs voor een dergelijk object zou zijn. Zo voorkomt u teleurstellingen.

kritisch kopen

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder artikelen, taxatie kunst antiek, Uncategorized

Plaats een reactie